072-301 94 22 janet@kreativachefen.se

– Hur är det på våra arbetsplatser? Har du någon gång reflekterat över att det är ett spel vi behöver spela för att bli framgångsrika ledare? Om inte, så är det dags nu.
En arbetsplats är precis det – en spelplan i ett spel. Du är säkert medveten om att du går in i en roll när du kommer till ditt jobb, eller hur? För visst talar du på ett annat sätt på jobbet jämfört med hemma? Attityden är lite annorlunda eftersom du har ett annat uppdrag på jobbet än hemma.
Jag har tänkt mycket på det här genom åren. Ett exempel är det mina barn kallar ”min telefonröst”.
När jag talar i telefon i jobbet med någon, låter jag annorlunda. Även om jag känner personerna jag talar med. Jag har, typ, en röst när jag talar med de jag inte känner, med myndigheter osv. Och en ”jobbröst” för de jag känner. Så jag får ge kred till mina barn som gav mig den insikten 😊.

Åter till arbetsplatsen. Varför väljer jag att kalla jobbet för ett spel? Jo, för där finns regler (skrivna och oskrivna), gränser, vinnare och förlorare. Vi kvinnor har, till skillnad från männen, en benägenhet att behandla vårt arbete mer som en social funktion där vi träffas på dagarna för att ”leka” snällt. Vi är så måna om att skapa situationer där alla ska vara vinnare medan vi själva då betalar priset genom att bli förlorare. Ja, jag generaliserar här för visst finns undantag, tack och lov.

Att spela affärslivets spel går aldrig ut på att få andra att misslyckas, men det är ett tävlingsspel, vare sig vi vill det eller inte. Det betyder att du måste känna till reglerna och utarbeta strategier för att få spelet att fungera till din fördel. Något att tänka på här: när du byter arbetsplats eller rent av väljer att starta eget, måste du lära dig nya regler. För det är aldrig samma regler överallt. Även om du byter avdelning i samma organisation, skiljer sig reglerna åt. Så det gäller att ”hålla ögonen på bollen” om du vill vinna i affärsspelet.

I början när jag tänkte i de här banorna, kändes det obekvämt och ”kallt” (jag är ju kvinna…). Men ju mer jag studerade och analyserade fenomenet, desto mer sant blev det. För det behöver inte betyda att spelet är smutsigt och otrevligt. Det handlar om, enligt mitt sätt att se det, att få en verksamhet att fungera och fungera optimalt. För om alla går in i spelet för att vinna så är det fullt möjligt att din arbetsplats blir den allra bästa i din bransch! För om alla följer spelreglerna och gör sitt bästa, blir också alla vinnare!

Tips:

– Lär dig spela schack eller något annat strategiskt spel. Det hjälper dig att tänka mer strategiskt.
– Gör upp en lista över spelreglerna på din arbetsplats. Är du företagare så gör du en för din bransch. Studera umgängesstilar, bemötande i vardagen, gruppdynamik, möteskulturer och andra oskrivna aktiviteter etc.
Ex. på ovan: Säg aldrig emot chefen, förväntansbild att alla ska jobba övertid (=duktig/ambitiös), här håller vi oss strikt inom budgetramarna, kunden kommer alltid först, det är viktigare att vara trevlig än att ha rätt. Listan kan bli jättelång så ta tid på dig att observera och fyll på vartefter.
Fundera sedan vilka spelregler som du kan ställa dig bakom och vilka som inte är acceptabla utifrån dina värderingar. Ingenting är fel, bara du är sann mot dig själv.
– Hitta en mentor. I eller utanför din organisation. Någon som är bra på att spela spelet och som du öppet kan diskutera med.
– Idrotter är också bra. Det finns en anledning till varför idrottsledare är så attraktiva som föreläsare…

Nästa blogginlägg kommer också att gå i spelets tecken, så fortsättning följer.
Lycka till!

Kreativa hälsningar
Janet